řetízek


Řetízkové oko je základním prvkem všech háčkovacích technik, tvoří základ háčkované řady nebo výchozího kroužku a v následujících řadách se využívá tzv. na obrat, kdy zastupuje první sloupek nové řady. Řetízkové oko je důležitou součástí mnohých vzorů, nepostradatelné je především v krajkových vzorech a ve filetovém háčkování.


1: Háček vložíme do základní smyčky a na ukazováček levé ruky namotáme přízi.



2: Háčkem zachytíme přízi a provlékneme ji základní smyčkou, 
čímž se ze základní smyčky stane uzlík, který fixuje počátek řetízku. 
Tento uzlík během háčkování několika počátečních ok pevně držíme mezi palcem
a prostředníkem levé ruky. 
Uháčkovali jsme první řetízkové oko a na háčku nám zbývá opět jediná smyčka.




3: Předchozí krok opakuje tolikrát, kolik řetízkových ok chceme uháčkovat. 


4: Řetízek z jedné strany připomíná zapletený copánek...


5: ... kdežto z druhé strany jsou patrná jednotlivá oka.


6: Řetízek  tedy tvoří dvě odlišné strany (rub a líc), jak je patrné z této fotografie. 

Při dalším postupu dbáme, abychom pracovali vždy se stejným typem řetízkových ok 
(s rubovými nebo lícovými) a  především aby se řetízek při práci nepřekroutil.



Na následujícím snímku je vidět, že typ příze a velikost použitého háčku ovlivňuje velikost jednotlivých řetízkových ok i délku celého řetízku. V obou případech řetízek tvoří dvacet řetízkových ok.



Na délku řetízku má vliv také individuální míra utahování. Obecně lze doporučit základní řetízek utahovat spíš méně než více.




Žádné komentáře:

Okomentovat