sobota 10. března 2018

Zamávání motýlími křídly


Stránky uháčkuj si s námi / u háčku jsi s námi usnuly zimním spánkem a ne a ne se probudit.
Dokud nepřiletěl první letošní motýl.
Háčkovaný.
Samozřejmě.

Tento příspěvek je reakcí na dotaz Nikoly D. zde.


Motýlí vzor je ukázka klasického filetového háčkování. Tedy nic těžkého pro ty, kdo umějí háčkovat dlouhé sloupky a řetízková oka a nevadí jim trocha počítání.

Ve filetovém háčkování (jehož vzory svým způsobem připomínají vzory pro křížkovou výšivku) se střídají plné čtverce s prázdnými čtverci. Plné vytvářejí vzor, prázdné tvoří síť (proto slovo filetové).

Pro potřeby tohoto motýlího šátku navrhuji, aby plný čtverec tvořily 4DS a prázdný čtverec 1DS+2ŘO+1DS. (Vzor je samozřejmě možné přepočítat na dvakrát nahozené sloupky nebo v prázdných čvetrcích háčkovat 3ŘO.)


Jediné úskalí při háčkování motýlího šátku spočívá v pravidelném rozšiřování na obou stranách, pokud budeme háčkovat podle zelené šipky v originálním nákresu. (Háčkovat je možné i obráceným směrem, totiž od přepony k vrcholu, ale zahrnuje to opravdu hodně počítání, přinejmenším ze začátku.)

Jak tedy na tuto zapeklitost?

Jednou z možností, jak přidávat ve stejné řadě na obou stranách, aby vznikl pravidelně zubatý okraj, je využít proporcí dlouhého sloupku. Čtyři dlouhé sloupky tvoří čtverec, ať je háčkujeme vertikálně, nebo horizontálně.

Zde je postup:





0: Uháčkujeme 6ŘO.

1: Uháčkujeme 3ŘO na obrat a 6DS (první dlouhý sloupek háčkujeme do čtvrtého ŘO). Na konci řady uháčkujeme navíc 2ŘO podle obrázku.

2: Uháčkujeme 3ŘO  na obrat (máme tedy celkem 5ŘO). Do dvou ŘO předchozí řady (žlutě) uháčkujeme po jednom dlouhém sloupku a do každého DS předchozí řady uháčkujeme dlouhý sloupek. Ve druhé řadě tedy máme 3ŘO na obrat a 9DS.

Nyní je třeba vytvořit stejně zubatý okraj jako je na začátku zelené řady.
Uháčkujeme 3ŘO a 3DS do krajové smyčky, viz obrázek světle zeleně.


Zub na pravé straně je hotov a je třeba se vrátit na horní linii druhé řady a začít háčkovat třetí řadu.
K tomu poslouží 1ŘO na obrat a 3PO do světle zelených sloupků.



V tuto chvíli máme uháčkovanou celou druhou (zelenou) řadu.


3: Třetí řada začíná stejně jako řada druhá. Uháčkujeme 3ŘO  na obrat (máme tedy celkem 5ŘO). Do dvou ŘO předchozí řady uháčkujeme po jednom dlouhém sloupku a do smyčky tvořené světlezelenými ŘO uháčkujeme 2DS. Třetí DS (od kraje šestý) uzavírá plný lem (tj.  dva plné čtverečky = 3ŘO na obrat+7DS). Následují dva prázdné filetové čtverečky a jeden plný čtvereček podle obrázku. Na konci řady se opakuje situace z konce druhé řady, tedy vytvoření zubu pomocí horizontálních sloupků.

4. řada a následující jsou stejné, v každé řadě přibývá z obou stran jeden prázdný filetový čtvereček, jak je ostatně patrné na obrázku.

Takto háčkujeme do požadované výše a následně podle motýlího vzoru.



2 komentáře:

  1. Pěkný den. Jaká je prosím Spotřeba? A doporučíte přízí? Chce to spíš jednobarevné nebo by šel i z duhového klubíčka? Je moc pěkný, že bych poprvé zkusila filetově. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  2. Zkusím postupně odpovědět :-) Pokud bych se pustila do filetového háčkování, dala bych přednost bavlně, přece jen vlna má vždycky tendenci maličko plstnatět. Co se týká duhového klubíčka, já sama za sebe bych asi duhového motýla nechtěla, ale dokážu si představit, že nějaký jiný filetový vzor by mohl být v duhovém provedení ještě hezčí než jednobarevný. Se spotřebou je to obtížné, záleží na síle příze. Řekla bych, že ze 150 g příze typu LACE by se dal uháčkovat pěkný velký šátek. Teď jsem si koupila u Vlněných sester bavlněnou přízi na bázi recyklované džínoviny DENIM LACE (http://www.vlnenesestry.cz/Denim-Lace-04-erin-green-d2023.htm) a háčkuje se z ní báječně.

    OdpovědětVymazat